[TYPO3-UG Dutch] niet standdaard fonts in typo3

Bas v.d. Wiel j.a.m.v.d.wiel at tue.nl
Tue Jan 15 11:54:09 CET 2008

Hoi Jean-Pierre,
Waar wil je dit font precies voor gaan gebruiken? Er zijn een aantal
mogelijkheden om dit te doen. Een ervan is sIFR, waarbij Javascript
gebruikt wordt om stukjes Flash over je pagina heen te plakken in een
niet-standaard font (www.geenstijl.nl doet dit bijvoorbeeld bij
artikelkoppen). Hier is ook een TYPO3-extensie voor, maar die heb ik
zelf nog nooit ingezet. Wat je ook kunt doen, is gebruik maken van de
GIFBUILDER van TYPO3 zelf.

Grote lappen tekst in een afwijkend font zijn praktisch niet haalbaar.
Je kunt het font wel opgeven in je stylesheet, zodat het wel getoond
wordt bij bezoekers die het op hun PC hebben staan. Zet er een fallback
bij naar een standaard webfont voor iedereen die het font niet heeft.
Bij intranettoepassingen waar alle gebruikers gegarandeerd dezelfde
(huisstijl)fonts op hun PC hebben, is dit goed te doen. Voor openbare
websites, waarbij je niet weet of gebruikers het font op hun PC hebben,
is dit eigenlijk geen optie.

Groeten,

Bas