[TYPO3-UG Dutch] omzetting van mySQL naar Postgresql

ries van Twisk typo3 at rvt.dds.nl
Sun Feb 10 02:57:27 CET 2008

Hoi.

op zich core TYPO3 werkt best redelijk met PostgreSQL (visa DBAL of
andere methodes).
Helaas niet alle extensies, dit omdat de meeste mensen niet goed om
weten te gaan met standard SQL,
en somige extensies direct mysql proberen aante spreken met een
beschikbare resource.

ENUm wordt voor zo ver ik weet niet gebruikt bij TYPO3, mischien
somige extensies?
autoincrement is ook geen probleem, PG heeft daar de serial voor en
COMMIT (ivm transacties)
wordt ook ondersteunt, maar zo ver ik gezien heb worden bij TYPO3 geen
transacties gebruikt.

Problemen zitten in een andere hoek, bijvoorbeeld vaak gebruiken
extensies en TYPO3 verkeerde
veld typen en zie dat bij een standaard waarde voor een integer een
lege string wordt gebruikt,
dit is totaal verboden in SQL maar in MySQL met strict mode uit wordt
dat helaas getolereerd.

Een ander probleem upper/lower case veld namen, ook hier gaar MySQL er
verkeerd me om
wat dan weer door core en extensies dankbaar wordt misbruikt.

via een XCLAS en wat trukjes kun je het wel redelijk laten draaien,
maar gemakkelijk niet.
De DBAL extensies probeert wel hier het een en ander aan op te lossen,
maar kost
veel processor tijd (ivm query parsing) en werkt ook maar voor 70%...

Ikzelf ben wel met een extensie bezig geweest die dit kan, en ik kan
een site wel live migreren naar PostgreSQL,
maar dat is nog niet af... Is een vrije tijds leer project geweest/is
wat ik in de volgende maanden weer
verder aan gaat knutselen.

Hopenlijk kan ik eens mijn extensie publiseren, maar helaas ngo niet...
groet,
Ries