[TYPO3-UG Dutch] extensie upgrade

Daniel Doesburg daniel at typo3-nl.eu
Sun Apr 13 23:16:57 CEST 2008

Hoi Thomas,

Eerst een handvol adviezen voor het geval je heel zeker wilt zijn:
1. Upgrade je TYPO3 naar 4.1.6 (hopelijk draait de server onder
unix/linux, zodat je ingeval van problemen gemakkelijk terug kunt naar
de vorige versie)
2. Installeer de extensie ter_update_check waarmee je je extensies kunt
updaten
3. Maak een kopie van de site (nadat je de source hebt geupd't) als
testomgeving.
4. Test daar nieuwe/vernieuwde extensies
5. Pas als alles blijkt te werken voer je de update van de extensie(s)
op de productie omgeving uit

Thomas Noest schreef:
> Hoi lijst,
>
> Ondanks vele uren zoeken kan ik geen sluitend antwoord vinden voor het
> volgende probleem:
>
> Ik heb een typo3 4.0.4 install met tt-news 2.2.24. Ik kan in tt_news
> geen records meer toevoegen door een probleem met relaties wat naar ik
> begrijp(bugtracker) is opgelost met de laatste tt_news versie. In de
> extension manager heb ik echter geen Upgrade! optie in het drop-down
> menu (stond in de manual).
Alleen na het updaten van de extensie, en alleen in bepaalde gevallen.
Meestal is het update knopje tijdens de update voldoende.

Ik heb de laatste .t3x gedownload en begrijp
> van de extension manager dat ik hiermee de oude versie kan
> overschrijven. Maar ik ben nog wat huiverig hiervoor om de volgende
> redenen:
Moet je ook niet zo doen.
Haal de laatste lijst met extensies op onder import
Vul tt_news in in het zoekvakje
Klik op de groene pijl voor de regel van tt_news

Of . . .

Gebruik de update extensie zoals boven beschreven.

> - Is dit de ge-eigende manier om een extensie up te graden?
Niet helemaal
> - Worden alleen de bestanden met de zelfde naam overschreven zodat er
> oude bestanden blijven staan die mogelijk problemen geven? Of is dit een
> 'cleane' methode?
Alles wordt verwijderd en er wordt een verse versie weggeschreven
> - Hoe weet ik dat dit geen break opleverd? Hoe weet ik dat er geen
> aanpassingen in de database nodig zijn?
Aanpassingen in de database worden volledig automatisch gedetecteerd,
gemeld en door middel van het aanklikken van de updatebutton doorgevoerd.

> Dit is een live systeem, en eerdere aannames van mijn kant dat iets in
> typo3 'waarschijnlijk wel zus en zo' zal werken werden wel eens
> gelogenstraft, vandaar mijn huiverigheid.
Is heel goed te begrijpen, vandaar mijn advies aan het begin.

> Dus, koudwatervrees of?
De een durft wat meer risico te nemen dan de ander, maar er is een
veiliger weg zoals reeds gezegd.

> Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet,
>
> Thomas Noest

Succes.

En wil je in een paar uur heel veel leren over TYPO3, geef je dan op
voor de Noord-Nederlandse T3 Gebruikersdag (NNT3GD). Zie de betreffende
berichten.

Met vriendelijke groeten,

Daniel Doesburg