[TYPO3-UG Dutch] Extensie bouwen zonder PHP

Rens Admiraal typo3 at ambitiondesign.nl
Wed Oct 10 20:55:21 CEST 2007

Ha list,

Ik ben op zoek naar de manier waarop ik in Typo3 een extensie kan
schrijven, die niet een PHP functie aanroept, maar een stuk
typoscript rendered als content. Ik kan mijn antwoord niet vinden op
internet / in de Typo3 documentatie / boeken, dus mogelijk heeft hier
iemand een gouden tip.

Ik heb als voorbeeld directmail_subscription gebruikt om achter het
antwoord te komen. Deze plugin maakt via fe_adminLib.inc een
formulier met create / delete / edit acties, en deze gebruikt alleen
PHP voor een save actie en wat dynamische formuliervelden.

Wanneer je deze plugin installeert komt hij netjes in het lijstje te
staan bij insert plugin, en als je hem daar selecteert wordt hij ook
gewoon toegevoegd aan de content. Wanneer ik echter deze plugin
kopieer, en aanpas, kan ik hem wel aan de pagina toevoegen, maar
heeft de plugin geen content. Als ik de plugin via Typoscript invoeg
werkt het allemaal wel, maar daarmee ben ik een stuk flexibiliteit
kwijt.

Na een tijd zoeken ben ik erachter gekomen dat het geheim zit in een
regeltje in ext_tables.php. Hier wordt de plugin toegevoegd via de
volgende regel:
t3lib_extMgm::addPlugin(Array("LLL:EXT:direct_mail_subscription/
locallang.php:pi_dmail_subscr", "21"));

Als ik bij de aangepast plugin hier het id '21' laat staan, dan wordt
de content wel weergegeven.

Groetjes,
Rens