[TYPO3-UG Dutch] Juiste foutafhandeling mailformplus en sr_freecap of welke andere captcha ook

Pascal Cramer pascal at [nospam]roguesheep.nl
Mon Oct 1 11:08:50 CEST 2007

Jordan,
het een tijd geleden dat ik captcha (sr_freecap) en mailformplus heb opgezet,
het volgende is uit het hoofd:

In het mailformplus record op de pagina:
'captcha_response' ook toevoegen als 'mandatory field' en
in de html template van het formulier:
----
<!--###CAPTCHA_INSERT###-->
		<label
for="tx_your_extension_id_pi1_captcha_response">###SR_FREECAP_NOTICE###</label><br/>
		###SR_FREECAP_IMAGE###<br/>
		###SR_FREECAP_CANT_READ###
		###ERROR_captcha_response###
		<input type="text" size="15" id="tx_your_extension_id_pi1_captcha_response"
name="captcha_response" title="###SR_FREECAP_NOTICE###" value="">
<!--###CAPTCHA_INSERT###-->
----

Daarnaast controleer ik ook client-side mbv Javascript (altijd vriendelijker
omdat de gebruiker niet hoeft te wachten op de response van de server):
----
   if (document.infoForm.captcha_response.value == '') {
     alert('Please enter the word depicted in the image.')
     document.infoForm.captcha_response.focus()
   } else {
     form_is_ok = true;
   } // captcha word
----
(dit natuurlijk naast de controle van de andere verplichte velden)

Ja, het is dubbelop maar de server side controle zit er bij om evt 'slimme' spam
tools die js 'uit hebben staan' alsnog te blocken.

Groeten,
Pascal