[TYPO3-UG Dutch] TYPO3 en extensies updaten

Daniel Doesburg [netcreators] daniel at netcreators.com
Wed Jul 4 15:25:32 CEST 2007

Hoi Nico,

Mijn advies:
Begin nu. Maak een lijstje van alle extensies die je in gebruik hebt.
Uninstall alle extensies aan wie die eer niet (meer) ten deel valt.

Dat is een klusje waar je nu al mee kunt beginnen. En het hoeft niet in
een keer af. Je kunt het oppakken als je tijd hebt en er mee stoppen als
er weer wat anders tussendoor komt.

Als je alle overbodige extensies hebt ge-uninstalled, en alles  werkt
nog steeds, komt fase 2. BTW: Mocht je onverhoopt toch een extensie te
veel uninstallen dan zijn, zoals je weet, 1 of 2 muisklikken voldoende
om de zaak weer gezond te maken.

Ga nu alle niet geinstalleerde (dus met een plusje er voor) extensies
verwijderen. Dat kan gemakkelijk maar langzaam via de extension manager.
Zelf doe ik zo'n exercitie altijd met een screenprintje in de hand in de
shell.
rm -r extensienaam1 extensienaam2 etc.

Dan een keer door de extensionmanager gaan zodat de lijst in localconf
wordt bijgewerkt. Er is geloof ik zelfs een functie voor, onder
backup/delete in de EM.

Daarna maak je een dump of backup van de database, want het gaat ooit
een keer fout.

Nu ga je naar de installtool en doet een compare van de database. Hou je
verstand er goed bij als je alle (?) niet aangevinkte zaken zelf aanvinkt.

Herhaal dat totdat er niets meer is, of een aantal halstarrigen die toch
niet weg willen.

Maak de map typo3temp helemaal leeg. (rm -r *)

Nu is je systeem net zo schoon als een pas gewassen babybibsje.

En het mmoie van deze manier van werken is dat je alles elk moment kunt
doen en kunt laten als het je uitkomt.
Alleen zou ik de backup en de compare van de database wel achter elkaar
afwerken. Bijvoorkeur het systeem dan even uit de lucht halen.

En als het dan uiteindelijk zover is rest je alleen de log en cache
bestanden te legen en de eerder genoemde typo3temp directory.
Vervolgens de hele zaak exporteren en op de andere machine weer importeren.

Dit was "uit het hoofd". Maar na overlezen geloof ik dat ik niet veel
ben vergeten te vermelden.

Succes met de operatie.

Met vriendelijke groeten,

Daniel Doesburg