[TYPO3-UG Dutch] Gebruik maken van andere extensies

Mark Schouten m.schouten at schoutendevelopers.nl
Tue Jan 16 09:34:30 CET 2007

Bedankt Frans,

Dit is precies wat ik nodig heb.

Met vriendelijke groeten,

Mark Schouten

      _____

  From: Frans Saris [mailto:franssaris at gmail.com]
To: TYPO3 Usergroup Dutch [mailto:typo3-ug-dutch at lists.netfielders.de]
Sent: Tue, 16 Jan 2007 09:10:14 +0100
Subject: Re: [TYPO3-UG Dutch] Gebruik maken van andere extensies

Op 15-01-07 heeft Daniel Doesburg [netcreators] <daniel at netcreators.com> het
volgende geschreven:

> Kopiëren en plakken?
>
> Daniel Doesburg

Kopieren en plakken? kom op dat is geen oplossing van een programeur.

Mark Schouten schreef:

> ik zou graag willen weten hoe ik, tijdens het ontwikkelen van een
> extensie, gebruik kan maken van functies die in andere extensies staan.

> kanttekening maken dat ik geen ervaring heb met het programmeren in PHP en
> Typo-Script (ik ben van origine een .NET programmeur die net begint te
> ruiken aan deze andere wereld):

> class tx_chcforum_user met daarin de methode count_all_new. Deze methode
> geeft het aantal nieuwe berichten aan die in het forum zijn geplaatst. Ik
> zou dat aantal graag willen gebruiken in mijn eigen extensie. Zou iemand mij
> op weg kunnen helpen?

> [...]

Je kunt de class in jouw extentie includen bijv. require_once
(t3lib_extMgm::extPath('chc_forum') . 'class.tx_chcforum_user.php');
vervolgens een object aanmaken en de functie aanroepen.
$chc_forum_user = t3lib_div::makeInstance('tx_chcforum_user');
$count_all_new = $chc_forum_user->count_all_new();

Let wel, ik heb niet gekeken naar evt. parameter, dit is alleen een simpel
voorbeeld van hoe het zou kunnen.

gr. Frans