[TYPO3-UG Dutch] Virtual Host

Mark Kuiphuis mark at exxtra.nl
Fri Feb 2 09:10:33 CET 2007

Willem,

Er zijn weer meerdere mogelijkheden om meer websites (voor al dan niet
meer klanten te bouwen)

1. 1 source tree met meerdere dummy-packages in eigen virtual-hosts
2. 1 source tree met 1 dummy-package
3. voor elke website een eigen dummy en eigen src tree

Ad 1. Ik heb mijn twijfels of jouw softlink in je eerdere antwoord goed is.

Stel je zit in de folder: /var/www/site1/
Het commando:  "ln -s /var/www/typo3_src typo3" zorgt ervoor dat er een
softlink genaamd typo3 wordt aangemaakt die naar de folder
/var/www/typo3_src verwijst. Dus de eerste parameter van ln -s is de
doelmap en de 2e is de naam van de softlink die aangemaakt wordt. Bij
het weglaten van parameter 2 wordt de naam van de softlink hetzelfde als
de directory naam van de eerste parameter (dus: typo3_src)....dit wil je
niet omdat typo3 de folder typo3 wil zien...dus noem je die typo3 (snap
je het nog :P)

Elke site krijgt dus zijn eigen dummy-package, maar maken gebruik van
dezelfde source-tree, omdat je in elke virtualhost deze softlink
aanmaakt naar de /var/www/typo3_src folder. In de dummy-package staat de
verwijzing naar de database geregeld, dus per dummy package stel je de
database-connectie in.

Ad 2. Er zullen personen zijn die dit prettig vinden. Ik persoonlijk
houdt er niet van om meerdere klanten in 1 dummy-package (en daarmee 1
database te zetten). Als ik voor 1 klant meerdere websites
tegelijkertijd moet bouwen, dan gebruik ik wel 1 dummy-package.
Dit is eigenlijk vergelijkbaar met situatie 1, behalve dat je nu maar 1
source tree hebt en 1 dummy-package....(t.o.v. bij 1: 1 source tree en
meerdere dummy-packages)

Ad 3. Voor elke website die je maakt gebruik je een nieuwe source tree.
De softlink moet dan ook nog wel bestaan, maar die is voor iedere
dummy-package uniek.

Je zou mijn eerdergenoemde virtualhosts kunnen uitbreiden met nog een
folder dieper....stel /var/www/site1/html

In de html dir pak je de dummy-package (dit wordt in apache dan ook je
DocumentRoot) en de source tree zet je in /var/www/site1/
De softlink in de dummy-package zet dan direct alles goed voor je
neer....(standaard is de typo3 "softlink" een verwijzing naar
"../typo3_src"...

Succes

Mark

P.S. Willem: wellicht is het je al gevraagd, maar zou je misschien je
voornaam en achternaam als afzender kunnen gebruiken i.p.v. een
bedrijfsnaam of fictieve naam?