[TYPO3-UG Dutch] standaard sys_language_uid veranderen voor een bepaalde boom

Patrick Broens patrick at patrickbroens.nl
Thu Dec 13 14:52:45 CET 2007

Hoi Bas,

Om maar met de deur in huis te vallen, direct mail is niet multilanguage.

Er zijn echter wel manieren om dit te omzeilen.

Als je niet met categorieen werkt kun je de categorieen toewijzen als
taal. Ik heb dit regelmatig gedaan. Wanneer iemand zich inschrijft voor
de nieuwsbrief op de engelse pagina, dan wordt categorie 1 gezet, iemand
op de Duitse inschrijvingspagina krijgt categorie 2 etc. Tijdens het
opbouwen van je nieuwsbrief plaats je alle talen content in één
nieuwsbrief in de default taal. Vervolgens kun je de categorieen
toekennen aan alle content elementen, oftewel de talen en iedereen
krijgt keurig alles in zijn eigen taal.

Een tweede methode is om gebruik te maken van de HTML parameters van een
nieuwsbrief. Tijdens stap 2 van de nieuwe direct mail kun je de direct
mail record aanpassen. Hierbij kun je extra parameters meegeven voor de
te fetchen pagina. Deze parameter kan zijn ?L=1 (geen realurl). Geef in
het subject van de direct mail record mee om welke taal het gaat. Je
krijgt dan voor elke taal een aparte nieuwsbrief en je kunt je content
onderhouden zoals je gewend bent in TYPO3 (Mits je met het
one-tree-fits-all principe werkt). Zorg in dit geval dat je fe_users
toegekend worden aan fe_usergroups voor een specifieke taal. De Engelse
nieuwsbrief stuur je dan naar de leden van de Engelse groep.

De tweede optie klinkt omslachtiger, maar werkt naar mijn inzien beter
en fijner, omdat je de content op de normale manier kunt onderhouden.

Patrick