[TYPO3-UG Dutch] Foutmelding bij aanpassen pagina's

Michiel Roos [netcreators] michiel at netcreators.com
Sat Aug 18 12:57:40 CEST 2007

Lambert de Groot wrote:
> Als ik iets gewijzigd heb in 1 van mijn pagina's en ik wil dit
> wegschrijven krijg ik de volgende melding, weet iemand wat hier fout zit.?
>
> Fatal error: Cannot re-assign $this in
> /home/degroo51/public_html/typo3conf/ext/static_info_tables/class.
> tx_staticinfotables_syslanguage.php
> on line 43

Lambert,

Ik hoorde gisteren van Patrick Broens dat dit voorkomt wanneer je een
kersverse PHP 5.2.x gebruikt. Deze is namelijk strenger dan oude PHP's
en vind het niet OK als een functie $this voor andere zaken gebruikt dan
waarvoor $this is bedoeld.

In de code staat:
function processDatamap_postProcessFieldArray($status, $table, $id,
$fieldArray, $this)

Een aanroeper van die functie zou $this een nieuwe waarde geven. Dat
heeft altijd (onbedoeld) gewerkt.

De functie gebruikt $this verder nergens voor dus in dit geval is het
'veilig' om die parameter uit de functie te slopen.

Oh, en de auteur van de code op de hoogte brengen van de fout, zijn mail
adres staat in dat bestand.

Een 'oplossing' voor dit probleem is er niet. Veel programmeurs kennen
in veel code $this een nieuwe waarde toe. Al die code moet worden
herschreven.

Wellicht kun je op http://wiki.typo3.org een pagina bijhouden van
bestanden waarbij dit probleem optreedt. Een gewoon lijstje met
foutmeldingen zou al heel fijn zijn, dan kunnen andere TYPO3
gebruikers/devs hun kapotte code makkelijker/sneller repareren.

Met vriendelijke groet,

Michiel Roos

--
Netcreators BV :: creation and innovation
www.netcreators.com

Interesse in werken bij Netcreators?
http://www.netcreators.com/bedrijf/vacatures/