[TYPO3-UG Dutch] Links naar javascript-functies

Wiel, J.A.M van de j.a.m.v.d.wiel at tue.nl
Tue Apr 24 11:50:27 CEST 2007

Hallo lijst,
Vanmorgen me het hoofd gebroken over het volgende. Vanuit een tt_news bericht wilde ik graag een link maken die een javascript-functie zou aanroepen ivm. een livestream. In de RTE koos ik voor 'externe URL' en voerde in: javascript:launchStream('rtsp://url.naar.stream/bestandje'). De functie launchStream was eerder in het document al gedefinieerd door een HTML-content-element in de body. Desondanks kreeg ik van Firefox de melding terug dat deze functie niet gedefinieerd was. Ik heb me helemaal gek gezocht naar de reden en ben tot de conclusie gekomen dat <a href="javascript:launchStream[..]" target="_top" title="live uitzending">live uitzending</a>, zoals ongeveer door TYPO3 gegenereerd, niet werkt. Als ik het target-attribuut eruit sloop, of een onclick-event gebruik, werkt het wel.
Nu heb ik via phpMyAdmin dit ene nieuwsbericht maar voorzien van een zelfgebouwde <a>-tag, maar dat is op z'n zachtst gezegd wat lomp. Heb ik iets gemist, of kan TYPO3 vanuit de RTE gewoon geen links helemaal zonder target-attribuut genereren? Een mogelijkheid om een onclick-event in te stellen (met een nette fallback voor javascript-disabled browser via het href-attribuut), heb ik ook niet kunnen vinden.
Voordat ik nu een patch ga bouwen om javascript via links in de RTE toegankelijk te maken, hoop ik eigenlijk dat meer mensen dit probleem ooit hebben gehad en op een elegantere manier hebben opgelost. Alle tips zijn welkom!

Groeten,

Bas