[TYPO3-UG Dutch] Webhost ervaringen / vergelijking

Sander Vogels (TYPO3.nl) sander at typo3.nl
Mon Apr 23 17:00:00 CEST 2007

Hi Edwin,

Nou je maakt wat los hè op de lijst! Nou ga ik natuurlijk niet zoals
iedereen ook nog eens reclame maken voor de hosting services van
Netcreators die je kunt vinden via www.typo3hosting.nl (LOL!!!) maar
geef je liever een goed advies.

Met hosting valt meestal bar weinig te verdienen als je dit kleinschalig
doet. Alleen als je er niet al teveel menselijke arbeidsuren in steekt
(alleen online ticketssysteem), niet te dure hardware neemt, je servers
volpropt met websites, Php, MySQL en andere zaken niet te ver open
draait, security als een feature ziet en het liefst een paar duizend
klanten hebt die je met een zeer dun touwtje aan de AMSIX verbindt dan
kun je er een leuke oto van rijden.
Maar koop je fatsoenlijke apparaten van bv Supermicro, het liefs RAID5
met een 4Gb intern en een paar vette processors op het bord, voer je
alle systemen redundant uit, draai je dagelijke backups en alle patches
op tijd, zet je alles flink open voor TYPO3, draai je altijd de laatste
TYPO3 versie en sta je klanten altijd te woord, dan mag je blij zijn als
je geen verlies draait tenzij je een prijs ervoor vraagt die klopt met
je service.
Kortom, if you pay peanuts you get monkeys. Is de hosting een
aanvullende service naar je klanten toe dan zou ik deze in lijn laten
lopen met het soort klant. Grote klanten met veel sitebezoek betalen
liever wat meer voor goede hosting, kleine klantjes met een paar
bezoekers per dag van het type 'ik heb wel een website maar die levert
niks op' stop je gewoon ergens weg voor een paar eurotjes.

Groetjes,

Sander

PS via webmastersites kun je wel tooltjes vinden om te zien waar en bij
wie iemand zijn servers heeft staan en wat bijvoorbeeld de pingsnelheid
is. Dan krijg je al een eerste indicatie. Je zult dan ontdekken dat veel
supergoedkope hosters van het type 'MKB pakket vanaf € 3,50 p/m'die
dingen gewoon thuis onder het bed hebben staan..

--
Sander Vogels
Typehead Benelux
sander at typo3.nl