[TYPO3-UG Dutch] Hoe leer ik Typo3 zonder dat de wereld mee kijkt?

Terry Vogelaar tvogelaar at de-mare.nl
Sat Oct 28 08:38:41 CEST 2006

Hallo,

Ik ben bezig Typo3 te leren. Ik was al een tijd op zoek naar een
veelzijdig inzetbaar CMS en ik denk die nu gevonden te hebben.

Wat ik wilde vragen is dit: Hoe leer ik Typo3 zonder dat de wereld
mee kijkt?

Ik zal uitleggen wat ik bedoel. Ik heb Typo3 4.0.2 op de webserver
geïnstalleerd. Het bestand 'index.php' staat op het root-niveau en is
dus het eerste bestand dat mensen zien als ze binnenkomen op mijn
site. Er staat ook een index.html, maar kennelijk geeft de server
voorkeur aan index.php boven index.html. Dat wil ik (nog) niet, want
dan zien ze de site van FC Bigfeet. Ik wil dat de bezoekers de 'oude'
site nog zien, te vinden in 'index.html', zodat ik op mijn gemak de
site in Typo3 op orde kan brengen.

Wat moet ik doen?

Ik heb geprobeerd 'index.php' te hernoemen, maar elk verzoek aan de
frontend loopt via 'index.php', dus krijg ik voortdurend 'Not found'.

Ik kan niet de server instellen zodat tijdelijk index.html voorkeur
krijgt, want de server staat bij een ISP.

Ik kan overwegen een subdomein, een aparte directory of een
installatie op mijn eigen computer te doen, maar ik heb nog niet
voldoende kennis om in te kunnen schatten hoe makkelijk dit over te
zetten is als ik het klaar heb. Dus dat heeft niet mijn voorkeur.

Wat ik zou willen is bijvoorbeeld Typo3 zo instellen dat het niet
meer er van uit gaat dat de frontend loopt via 'index.php', maar via
een PHP bestand met een andere naam. Of anders dat 'index.php' een
shortcut is die verwijst naar 'index.html', tenzij er een ID is
opgegeven met "?id=".  Kan dat? Zo ja, hoe?

Groetjes,
Terry