[TYPO3-UG Dutch] KRITIEK: standaard RTE htmlarea is niet best....

Jordan van Bergen jordanvanbergen at gmail.com
Sun Nov 26 11:45:36 CET 2006

> Een opsomming is denk ik handig. Misschien zijn er op een aantal punten al
> oplossingen voor bedacht.

Nou daar gaan we. Dit is via comite anti stierenvechten binnen gekomen na
update van typo3 v3.8.1 naar typo3 v4.0.2:

Bezwaren update Typo3

. Je kunt teksten niet meer met je muis knippen, kopiëren en plakken. Als ik
teksten wil knippen, moet ik eerst op CTRL C klikken, dan de tekst
verwijderen en als ik de teksten weer wil plakken, moet ik op CTRL V
klikken. Het komt ook vaak voor dat de website vastloopt tijdens dit proces
en dan ben ik regelmatig stukken tekst kwijt. Ik krijg dan een melding van
Microsoft dat er een fout gemaakt is en of ik een rapport wil verzenden. Als
ik dan op "niet verzenden" klik, sluit de website zich vanzelf af en moet ik
me opnieuw aanmelden en de wijzigingen weer opnieuw invoeren.

Bovenstaande (crashen ie) is mij nog niet overkomen maar ik weet uit het
verleden dat ie inderdaad erg lastig kan doen met een html.nogwat.dll. Als
dit je overkomt ben je hulpeloos. Het copy paste verhaal klopt half half. Ik
merk dit ook. Als je al in een tekst zit die geplaatst is en je staat
helemaal bovenaan in de tekst krijg je het vaak met geen mogelijkheid
gepaste. Pas als je verder in de tekst gaat of een regel later werkt pasten
wel. Niet echt een probleem dus, maar je moet het maar weten. Dat geldt
zowat voor alle volgende punten. Men was gewend dat alles gewoon werkte en
nu moet men met wat workarounds hetzelfde bewerkstelligen wat men dus
irritant vindt (en dat kan ik begrijpen).

. Als ik een link gemaakt heb naar een andere pagina, website of e-mailadres
en ik haal per ongeluk de laatste letter van deze link weg en zet hem weer
terug, dan herkent de website dit niet meer als een link (ook niet bij
e-mailadressen en websites). Voorheen maakte de website er gewoon weer een
link van en nu niet meer. Om dus de laatste letter weer toe te voegen en er
weer een link van te maken, selecteer ik de tekst weer opnieuw, maak er weer
een verwijzing naar de website/het e-mailadres/de pagina van en de laatste
letter blijft niet onderstreept. Ik moet dan de hele tekst die naar de link
moet verwijzen verwijderen, opnieuw intikken en opnieuw een link aanmaken.
Dit is vervelend en onnodig werk.

Bovenstaande heb ik ook geconstateerd. Op basis van dit soort irritantje
trekjes krijg je dus reacties als de volgende:
"Ik zou dus graag willen dat dit weer volgens het oude systeem zou gaan,
want dit is veel te veel werk en het is frustrerend."

Ik heb ze netjes uitgelegd dat het zeer verstandig is om met de workarounds
te leven omdat een up-to-date systeem veel belangrijker is dan een
verouderde typo3 versie omdat je dan kans hebt dat een en ander in de
toekomst niet meer werkt en je minder secure werkt.

. Vaak als je delete drukt om tekst te verwijderen (dit komt het meeste voor
bij opsommingen met bullets), gaat de website die toets ineens toepassen
alsof het backspace is. Op deze manier verdwijnt er dus tekst vóór je cursor
in plaats van erachter. Op deze manier ben ik er dus achter gekomen dat
links zich niet meer automatisch aanmaken.

Ook geconstateerd.

. Als ik een link gemaakt heb komt er een of ander raar pijltje (plaatje)
voor de link te staan. Die moet ik dan telkens zelf verwijderen.

Ook geconstateerd.

. Er is geen optie (meer) om teksten te onderstrepen op de website. Er staat
wel een optie om een tekst vet te maken of schuingedrukt, maar niet om te
onderstrepen. Verder is de optie weg om een tekst een kleur te geven.

Ik heb de WYSIWYG editor maar op "DEMO" mode gezet omdat ik op geen enkele
andere manier de kleur van de tekst button kon laten werken. Via TS kreeg ik
het wel zichtbaar in de toolbaar maar met geen mogelijkheid kreeg ik het
voor elkaar dat de kleur ook werd opgeslagen.

Ik kreeg in ieder geval de volgende vraag:

"Een andere editor lijkt mij een goed idee"

Op basis hiervan voor tinymce gekozen en direct kreeg ik weer de volgende
meldingen over deze RTE WYSIWYG editor:

. Ik loop al tegen een probleem aan. Als ik een link wil bepalen en ik
selecteer een woord en maak een link naar een externe URL, dan pakt hij hem
niet. Ik heb het een paar keer geprobeerd, maar er gebeurt dus niets. Ik heb
het getest met een link naar een andere pagina en daarna naar een bestand en
pas als ik daarna probeer een link te maken naar een website, doet hij het.
Probeer ik echter 'vanuit het niets' een link te maken naar een externe URL,
dan doet hij weer niets. Hetzelfde geldt voor een link naar een e-mailadres
en als je 'vanuit het niets' een link naar een bestand probeer te maken.
Alleen een link naar een andere pagina lukt dus in één keer. Het klinkt
vaag, maar het is dus wel zo.

Ook geconstateerd, werkt dus inderdaad niet met IE6/7 en TinyMCE typo3 RTE.

. Oh, en nu probeer ik een link te maken naar een e-mailadres en dan geeft
hij aan: "geen - nieuwe link!" en schiet hij automatisch naar een overzicht
van de pagina's van onze eigen website waar we naar kunnen linken. Ik snap
hier niets van!

Ook geconstateerd en wat nog veel beroerder is:

. OK, sorry, maar nog iets. Ik heb net een blok tekst helemaal mooi gemaakt
met enters e.d. en als ik opsla, maakt hij er weer een blok tekst van! Kan
ik weer opnieuw beginnen. Sorry dat ik je steeds mail, maar ik heb echt
steeds problemen met de website.

Hier komt het er op neer dat je de eerste keer opslaat alles goed op de
website staat met tinymce. Ga je editten en sla je op dan gaat hij steeds
meer <p> tags weghalen en uiteindelijk heb je 1 grote lap tekst waar je dus
NIETS meer mee kunt.

Tot zover mijn opsomming. Lijkt me duidelijk dat er irritante trekjes aan de
HTMLarea WYSIWYG editor zitten. Minder erg dan tinymce want op aanvraag
heeft het CAS zelfs gevraagd om toch maar weer htmlarea terug te zetten in
plaats van tinymce omdat dat helemaal niet werkt.

Hoor graag reacties en mogelijke oplossingen voor bovenstaande lijst(en).

Groeten,
Jordan van Bergen