[TYPO3-UG Dutch] mailform / beveiliging

Mark Kuiphuis mark at exxtra.nl
Fri Jul 21 11:13:44 CEST 2006

Dat zal meer aan de beveiling van je mailserver liggen dan aan Typo3,
tenzij.....

Er is natuurlijk altijd een maar of tenzij..

Ik heb nl. voorbeelden gezien van mailformulieren die direct de input
van formuliervelden ongecontroleerd aan PHP's mail-functie aanbieden. Zo
zou je een veld kunnen "misbruiken" om daar extra headers er bij in te
zetten, zodat er meerdere cc: adressen toegevoegd kunnen worden. Ik heb
nooit de mailform afhandeling van Typo3 bekeken, maar dat moet mijns
inziens wel goed zitten

Maar zonder deze tenzij...ligt het dus aan je mailserver. In het geval
van een Linux installatie zal je lokaal (op dezelfde server als waar
Typo3 gehost wordt) een mailserver draaien. Bijv. Exim, Postfix,
Sendmail.....

Als je in de conf van de mailserver hebt ingesteld dat alle computers op
het internet mail mogen versturen (relay open), tja, dan is de kans
groot dat binnen de kortste keren jouw mailserver als spam-server wordt
gebruikt. Heb je relay alleen open voor localhost en wellicht  nog je
eigen interne IP-adres reeks, dan kan niemand van buitenaf mail met jouw
server versturen....

Poort 25 dichtzetten voor inkomend verkeer is ook een goede optie. Vanaf
de localhost wel mail accepteren dan.

Succes