[TYPO3-UG Dutch] abonneren op newsletter mbt security updates

Patrick Broens patrick at patrickbroens.nl
Mon Dec 18 21:51:57 CET 2006

Bas,

Bas Heutink wrote:
> Hallo Loek,
>
> Ik had ook al gedacht om meerdere sites in 1 typo3 installatie te
> stoppen. Dus 1 tree met daaronder:
> website1.nl
> website2.nl
> website3.nl
> etc...
>
> Volgens mij waren symlinks helemaal afgeschaft vanaf 4.0.2? En extensies
> zijn nu gewoon extensies en niet meer lokal of globaal las ik in de info
> over 4.0.2?
Nou nee, symlinks zijn ten eerste niet een onderdeel van TYPO3 maar van
het besturingssysteem. TYPO3 maakt hier alleen gebruik van. Als de
symlinks niet meer bruikbaar zouden zijn, dan zouden we voor elke nieuwe
website een geheel nieuwe installatie aan moeten maken incl. de gehele
core. Dat is toch echt niet de bedoeling en zal ook niet veranderen.
Symlinks maken nu juist die security updates zo gemakkelijk.

Af te lezen uit jouw reactie ben je niet erg op de hoogte van de werking
van symlinks. Toevallig een Windows gebruiker? No offence, draai ook
Windows op mijn laptop :-)

Ook het verschil van globale en locale installaties van extensies
bestaat nog steeds. Er zijn namelijk nog steeds mensen die een voordeel
zien in het globaal installeren van extensies. Wat in versie 4 wel
veranderd is is dat er systeemextensies bijgekomen zijn die eerst
globaal geinstalleerd werden.

> Nadelen van een multi site omgeving m.i.:
> Alle users slaan images op in /upload/pics/, wat vervolgens een chaos wordt
Dit maakt op zich niets uit. Voor een gebruiker is deze directory niet
zichtbaar.
> De extensies sitemap en search scannen alle sites ipv alleen bvb
> website1.nl.
Typoscript doet wonderen. Je kunt Indexed search zo configureren dat het
alleen resultaten terug geeft uit de boom die je wilt.
> Als de instalatie crasht, crashen gelijk 30 sites
> etc...
En als je webserver crasht met 30 aparte installaties van TYPO3, dan
crashen ook gelijk 30 sites ???

Het kan af en toe voordelen geven om meerdere websites in 1 installatie
te draaien, zeker als het voor 1 klant geldt met meerdere websites of
domeinen. Voor separate klanten zou ik ook zeker afzonderlijke
installaties aanraden.

A merry hohoho,

Patrick