[TYPO3-UG Dutch] 1 TYPO3 src of niet

Loek Hilgersom hilgersom at xs4all.nl
Sun Dec 17 22:58:26 CET 2006

Hallo Ric en Bas,

Ric van Westhreenen | alterNET Internet BV wrote:
> Op zich een goed idee, mits je overal dezelfde configuratie hanteert met
> dezelfde extensies. Een klant van je wordt niet vrolijk als hij of zij een
> extensie heeft die wel belangrijk is, maar niet geschikt is voor een
> nieuwe versie van TYPO3. Het vervelende is dat je als dat voorkomt, alle
> sites vooraf moet controleren op de variaties.

Je kunt extensies natuurlijk nog altijd lokaal installeren, die heeft altijd
prioriteit over de global-versie. Daarnaast heb ik ook de verschillende versies
van Typo3 die ik in gebruik heb _naast_ elkaar staan: bij een upgrade van Typo3
als geheel vervang ik niet de oude Typo3 code maar zet de nieuwe ernaast.
Vervolgens zet je in de diverse sites alleen de symlink om naar de nieuwe
installatie. Mocht er dan iets niet goed blijken te werken hoef je alleen de
symlink terug te zetten.

Zo kun je dus probleemloos verschillende Typo3-versies naast elkaar draaien,
alles wat veel gebruikt wordt centraal installeren èn centraal updaten, en toch
de mogelijkheid behouden om per site af te wijken van de centrale versies e.d.

Bas Heutink wrote:
 > Hallo Loek,
 >
 > Ik had ook al gedacht om meerdere sites in 1 typo3 installatie te
 > stoppen. Dus 1 tree met daaronder:
 > website1.nl
 > website2.nl
 > website3.nl
 > etc...

Er is belangrijk verschil tussen 'shared source' wat ik hierboven beschreef en
meerdere sites in 1 installatie wat jij voorstelt. Dat laatste heeft ook zeker
z'n voordelen, maar ook belangrijke nadelen: die sites delen daarmee ook
dezelfde configuratie en dezelfde versies van extensies.
Het voordeel is dat wanneer eenmaal alles goed hebt ingesteld voor één site dat
grotendeels ook direct geldt voor de andere binnen dezelfde installatie, en je
kunt heel makkelijk je templates kopieren of zelfs gezamenlijk gebruiken voor
meerdere sites.

 > Volgens mij waren symlinks helemaal afgeschaft vanaf 4.0.2? En extensies
 > zijn nu gewoon extensies en niet meer lokal of globaal las ik in de info
 > over 4.0.2?

Die symlinks zijn niet geheel afgeschaft, het verschil is dat er nu nog maar 1
nodig is om naar de Typo3-src te verwijzen. Dat global en local niet meer zou
bestaan is denk ik een vergissing (en lijkt me ook echte achteruitgang, zie mijn
verhaal hierboven).

 > Nadelen van een multi site omgeving m.i.:
 > Alle users slaan images op in /upload/pics/, wat vervolgens een chaos wordt
 > De extensies sitemap en search scannen alle sites ipv alleen bvb
 > website1.nl.

Het lijkt me geen goed idee als gebruikers zelf in de upload directory gaan
rommelen, dat is in principe voor Typo3 zelf bedoeld. Met meerdere domeinen
onder 1 tree kun je het beste de gebruikers met behulp van file-mounts alleen
rechten geven op een subdirectory onder fileadmin, bijvoorbeeld voor ieder
domein een eigen subdir. Zo houdt je de bestanden per site netjes gescheiden. En
als je dat structureel aanpakt (ook alle TS-templates etc. onder de root van het
betreffende domein opslaan) kun je er zelfs voor zorgen dat je de afzonderlijke
sites netjes via de T3-import en export functies uit de installatie kunnen
worden geëxporteerd en in een andere geïmporteerd. Ik heb daar goede ervaringen
mee, kreeg de sites met slechts een paar handmatige correcties elders weer aan
de praat.

 > Als de instalatie crasht, crashen gelijk 30 sites
 > etc...

Tja, ik weet eerlijk gezegd niet hoe groot dat probleem is. Wel als bijvoorbeeld
je database beschadigd. Heb ik geen ervaring mee.
Als een script zou vastlopen kan, denk ik, in veel gevallen nog steeds een
andere pagina worden opgeroepen binnen dezelfde site. Als het script zoveel
resources gaat verbruiken dat dat een probleem wordt, dan hebben andere
installaties op dezelfde server daar ook last van, dus ook dan maakt het niet
echt uit. Als je zelf een ernstige fout maakt bestaat inderdaad de kans dat je
daarmee 30 sites tegelijk uit de lucht haalt, dat is waar.

De enige keer dat Typo3 bij mij echt gecrashed is was niet zo lang geleden, toen
was het ook echt zo goed raak dat de server alleen met een hardware-reboot via
een remote powerswitch bij de provider weer tot leven kon worden gebracht. Ik
hoop dat jullie me vergeven dat ik nog geen verdere experimenten heb gedaan om
de exacte oorzaak te achterhalen ;-) (ik moet nog eens een vergelijkbaar
testservertje opzetten om dat aan te durven, heb nog geen idee of de fout in
Typo3 zit of mogelijk in de graphic libraries oid.)

Ric, ik zag je naam op het programma van het Search Engine Marketing Congres.
Leuk om zo die namen her en der tegen te komen.

Zo is het meer dan genoeg voor de zondagavond!
Groeten,
Loek