[TYPO3-UG Dutch] abonneren op newsletter mbt security updates

Loek Hilgersom hilgersom at xs4all.nl
Sun Dec 17 16:44:48 CET 2006

Hallo Bas,

Gelukkig valt het met de veiligheidsgaten bij Typo3 erg mee en hebben we het
daar in het verleden niet al druk mee gehad, zeker niet elke 2 maanden (gelijk
even afgeslagen op een stuk blank hout).

Verder kun jezelf veel werk besparen als je die 30 sites zo kan inrichten dat ze
allemaal dezelfde Typo3 code gebruiken en iedere site met symlinks (sinds v4 nog
maar 1 enkele symlink) daar naar verwijst. 1 file vervangen is dan voldoende om
de update op alle sites door te voeren (mits die file natuurlijk in de typo3-src
zit, en niet in de lokale installatie, maar dat is meestal het geval. Veel
gebruikte extensies kun je dan ook 'global' installeren, met hetzelfde effect
voor security patches en updates, al moet je bij updates natuurlijk opletten of
er in de sites zelf nog aanpassingen nodig zijn.)

Als je zelf je server beheert zou ik zeker voor zo'n oplossing kiezen. Bij een
reguliere shared-hosting provider zou het wel eens lastig kunnen worden, maar
als je een goeie klant bent moet daar in overleg ook wel iets te regelen zijn
lijkt me.

Ik heb er zoveel voordeel bij voor het onderhoud van mijn typo3 installaties dat
ik het iedereen kan aanbevelen.

Loek