[TYPO3-UG Dutch] Toegang geven tot een deel van de paginaboom aan één front-end gebruiker

Janno Schouwenburg janno at euronet.nl
Thu Apr 27 20:50:30 CEST 2006

Hallo,

Ik zoek een makkelijke oplossing om een deel van een website alleen
zichtbaar te maken voor één ingelogde front-end gebruiker. Standaard worden
die rechten in Typo3 ingesteld op basis van groepen en niet individuele
gebruikers. Dat zou betekenen dat ik per gebruiker ook een groep moet
aanmaken. Dat werkt prima maar is veel werk voor de BE gebruiker die
bovendien een eenvoudige oplossing zoekt, niet één waar je veel voor in moet
stellen. Daarnaast voelt het niet goed om groepen hiervoor te misbruiken.

Ik dacht zelf aan een oplossing om het standaard pagina record uit te
breiden met een dropdown list waar een FE user uit gekozen kan worden (via
de extension wizard is dat eenvoudig denk ik). Dan zou ik in typoscript er
voor kunnen zorgen met een paar condities dat als feuser=extra-paginaveld
dan paginaobject tonen, als feuser=leeg dan ook tonen en anders paginaobject
clearen. Dan moet ik alleen nog een oplossing zoeken om menu's te maken die
ook rekening houden met deze voorwaarde.

Een BE extensie maken voor de BE gebruiker waarbij een fe gebruiker en een
pagina gekozen kunnen worden en dat de extensie automatisch indien nodig een
groep aanmaakt, de gebruiker erin plaatst en de ristricties voor de gekozen
en onderliggende pagina's aanpast. Een soort wizard dus eigenlijk. Blijft
niet mooi en ik denk dat ik tegen allemaal lastige problemen aan ga lopen
als ik dit wil maken. Ik ben namelijk meer een typoscripter dan een extensie
bouwer.

Maar misschien zijn er veel eenvoudigere oplossingen. Dus als iemend een
goed idee heeft dan hoor ik het graag!

Groeten,

Janno Schouwenburg