[TYPO3-UG Dutch] Typo3 performance

Walter Tak [Tentacle] walter.tak at tentacle.nl
Wed Apr 19 19:58:28 CEST 2006

> Ooooh dat is een erg slechte tip! Dat helpt gegarandeerd je server om
> zeep. Elk child-process in apache gebruikt het geheugen wat je in PHP
> hebt ingesteld. Als je memory limit 24 MB is, zit je met zo'n 40
> processen al aan 1 GB geheugen. Daarna gaat die swappen, wordt alles nog
> trager, iedereen gaat zitten f5'en, en je komt in een eindeloze lus.
>
> Op die manier kreeg ik de eerste middag met de nieuwe typo3 site een
> load van 230 ;)

> Heel erg bedankt voor je reactie, ik zal zeker kijken naar het zoeken en
> een aparte database server!

Uhm mbt de 'slechte tip' ; als je maar 10 children hebt die 40 mb zouden
pakken dan
vreet apache+php maximaal 400 Mb .. Standaard start Apache maar 5
children/servers.
Je moet niet meteen 100 children instellen, van 5 naar 10 of 20 kan een boel
schelen, zeker
voor de eenvoudige requests.

Wat had je dan ingesteld dat je een load van 230 (??) kon krijgen ?
Persoonlijk probeer ik
alle systemen zo te tunen dat ze nooit gaan swappen want als dat eenmaal
nodig is gaat elk
systeem plat zolang de requests aanhouden.

Verder is de php memory limit een limiet, geen vast gedefinieerde hoeveel
memory die ze
ook daadwerkelijk gebruiken of die apache reserveert ! ... Verander die
waarde maar eens
in 128 of 256 Mb .. Je ziet dan geen verschil als je met "ps aux" of "top"
kijkt hoeveel
geheugen apache in beslag neemt. Althans niet hier op m'n testbakje. (incl
apache restart natuurlijk)
5 child-processen nemen hier dan nog steeds maar ~ 20 Mb per stuk in beslag
i.p.v. 128 of 256.
Verder zou de server meteen gaan klagen want er zit maar 128 Mb in. Hebben
we 't over
hetzelfde ?

By default staat de limiet voor geheugengebruik van PHP namelijk uit dus met
een limiet kun je nog
enigzins de boel onder controle houden. Helaas geeft Typo3 soms geen output
meer
(blank screen) omdat er ergens iets fout gaat (memory tekort) en de meeste
foutmeldingen
worden afgevangen = leeg scherm.

Verder is het finetunen van een systeem een natuurlijk evolutionair proces ;
het mooiste is als je
het zo kan inrichten dat ~ 80% van je geheugen in gebruik is (20% reserve) ,
zonder veel mb in je swapfile,
dan wordt je systeem optimaal gebruikt. Gewoon tweaken, kijken wat er
gebeurt en bijschaven.
Ik heb genoeg servers gezien met daarin 2+ Gb geheugen met een apache (of
IIS) ingesteld op
5 children/servers waarbij er 200 Mb in use is en nog 1.8 Gb free ; dan doe
je zeker aan kapitaalvernietiging :)

Als ik wat over 't hoofd zie hou ik me aanbevolen!

Groeten,
Walter Tak
Tentacle