[Typo3-UG Dutch] Gezocht: PHP / TYPO3 Programmeur

Daniel Doesburg [netcreators] typo3 at doesburg.biz
Thu Oct 27 01:14:30 CEST 2005

Ric van Westhreenen (AlterNET) schreef:
> Hoi Daniel,
>
> Waarom deze flame? Dat is toch nergens voor nodig? Lees jij ergens dat zij
> iets eisen? Misschien is het wel een wens ;)
>
> Ric

Beste Ric, weet jij wat het is om twee en een half jaar lang je suf te
soliciteren en overal te worden afgewezen. Niet omdat je niet goed
genoeg bent. Maar alleeen om je leeftijd.
De meesten bedrijven verbloemden het door te zeggen dat mijn kennis en
ervaring niet aansloot bij hun wensen. Anderen reageerden helemaal niet.

Gelukkig is er nog een club (lees bedrijf) in Nederland die meer oog
heeft voor kwali-teit dan voor leef-tijd.
Overigens zou daar nog wel eens een recht evenredig verband tussen
kunnen bestaan. Maar dat terzijde.

Zo duidelijk als deze personeelsadvertentie heb ik het nog niet vaak gezien.
Onlangs zijn er supermarkten voor iets soortgelijks bij de rechter op
het matje geroepen.

Je hebt gelijk. Er wordt gesproken over de eigenschappen en
kwalificaties van de functie en niet die van de (nieuwe) functionaris.
Maar ik probeer te begrijpen wat er bedoeld wordt ook al is het nog zo
krom gesteld.

Het ironische stukje waarmee ik begon was om de ridiculiteit van de eis
(of, als jij gelijk hebt, wens) aan te geven.

Mensen afwijzen op grond van bepaalde kenmerken is verboden.
Of het nu gaat om sexe, geaardheid, geloof, ras of, in dit geval,
leeftijd, het is discriminatie.
Wat is de zin van de eis (wens)?
Na een kennismakingsgesprek kun je tot de conclusie komen dat iemand
vermoedelijk niet in het team past. Om wat voor reden ook.
Okay. Aanvechtbaar. Maar als er een jonger iemand is die net zo goed is,
is de keus te motiveren.

Op voorhand leeftijdsgrenzen aangeven, alsof het een huwelijks
advertentie betreft, vind ik over de streep.

En dan gaat het ook nog over een dienstverband van slechts 3 maanden.

Ik hoop dat ik hiermee mijn uitval een beetje heb kunnen
nuanceren/motiveren. Zonder van de strekking een woord terug te nemen.
Was het lontje iets te kort? Sorry, aan iedereen die zich aan mij
gestoord heeft.

Groeten,

Daniel