[Typo3-UG Dutch] installatie van extenties

Michiel Roos typo3 at monosock.org
Fri Dec 16 13:21:09 CET 2005

On Wed, 14 Dec 2005 11:04:37 +0100, jean-pierre wrote:

> wanneer ik een extensie instaleer as local(nog niet geprobeerd als GLobal)
> worden deze aan de servername als eigenaar toegewezen, met als gevolg dat
> de bestande nvan de extensie niet meer door mij bewerkbaar zijn.
> hoe kan ik dit probleem verhelpen?
>
> Jean-Pierre

Jean,

Oplossing 1).
Een van de dingen die je kunt proberen is of Typo3 wel mag "chgroupen",
dit kun je testen door in de install-tool op de "all Configuration" pagina
een waarde in te stellen voor [createGroup]. Als je hier de groep naam
invult van de groep waartoe jij behoord, dan zou je al een eind op weg
moeten zijn.

Oplossing 2).
Nog een mogelijkheid is het bewerken van de bestanden via Typo3. Ga naar
de Extension manager -> De extensie -> Kies 'Edit Files' van de dropdown
lijst. Er verschijnt nu een lijst met bestanden die je kunt bewerken.

Oplossing 3).
Ik heb mijn provider gevraagd of ik lid mag zijn van www-data (dit is ook
de groep waartoe apache behoort in mijn geval). Dan is nog maar de vraag
of de door apache aangemaakte bestanden de goede groeps rechten hebben (ie
rw). Dat is weer op te lossen door een goede umask (meestal 022) in te
stellen.

Groet,

Michiel Roos