[TYPO3-UG Denmark] Teksten er forsvundet efter opgradering til Typo3 4.5

Lasse Enø Jensen lasse_enoe at hotmail.com
Thu Mar 19 22:42:17 CET 2015

Hej Claus
Det lader da til at vi har haft præcist de samme udfordringer - det er disse charset problemer jeg omtalte at jeg havde haft sammen med login problemerne :)

Før du afprøver nedenstående skal du tage en backup af din database. Jeg tager udgangspunkt i at du arbejder på en windows PC da dette kan havde betydning for din computers håndtering af charset. Jeg antager at du har adgang til PhpMyAdmin og at du har notepad++ installeret. http://notepad-plus-plus.org/

Min løsning var nu ret simple. Jeg åbnede PhpMyAdmin og konstaterede at dataerne stadigvæk var her hvorefter jeg gjorder følgende.
- Markerede den pågældende database og gik ind under fanen "Eksportér".
- Valgte "Brugerdefineret - vis alle indstillinger"
- Valgte de tabeller der var mest relevante (fe_groups, fe_users, pages, pages_language_overlay, sys_template, tt_content + div. extension tabeller der kunne indholde speciel tegn så som ÆØÅ)
- Satte flueben i "Trunkér tabel forud for indsættelse"
- Resten af felterne lod jeg stå som standard
- Derefter hentede jeg en kopi af de valgte tabeller ved at trykke på "Udfør"

- Herefter åbnede jeg filen i Notepad++ (Er din computer ikke så stærk kan det anbefales at omdøbe filen til .txt for at spare lidt ressourcer på syntaxthighlightning)
- Valgte fanen "Format" og herefter "Konverter til ANSI"
- Valgte igen fanen "Format" og herefter "Indkod i UTF-8 (uden BOM)"
- Gemte filen og omdøbte den eventuelt tilbage til .sql

- Tilbage i PhpMyAdmin markere du den pågældende database og vælger fanen "Importér"
- Upload din modificerede .sql fil og klik på knappen udfør. Fordi vi tidligere vingede af i fluebenet "Trunkér tabel forud for indsættelse" vil alt data i tabellerne blive slettet før import!

- Herefter tømmer du cachen i TYPO3 og eventuelt sletter alle filer i typo3temp mappen

Ovenstående konverterings metode er blot en af mange men jeg har brugt den mange gange med stor success. Du kan også forsøg dig med commanline tool´et iconv, men det er væsenligt mere nørdet.

Jeg håber du kan få ovenstående til at virke ellers skal du være velkommen til at skrive igen:)