[TYPO3-UG Denmark] Styring af rettigheder på element-niveau

Jakob Raaschou Nielsen - T3CMS.dk typo3 at t3cms.dk
Thu Aug 9 02:43:31 CEST 2012

Man burde kunne styre det via TCA settings...
men du kan evt finde hjælp her:
http://typo3.org/documentation/document-library/core-documentation/doc_core_tca/4.7.1/view/1/3/
dvs cruser_id jo automatisk sættes osv, men er  lidt nervøs for om det er
muligt, men jeg har ikke undersøgt det nærmere.. faldt dog over denne "bug":
http://forge.typo3.org/issues/22138

Alternativ løsning: Jeg har tidligere lavet løsninger hvor man bare ligger
en under-sysfolder til nyheder for hver "gruppe"/afdeling, og sætter
DB-mount for hver gruppe tilsvarende sysfolderen med nyhederne som er
tilknyttet pågældende backend redaktørgruppe, så har de kun adgang til deres
egne nyheder.. Man kan jo evt lave actions med udgangspunkt i hver
sys_folder til dem så de nemmere kan administrere deres nyheder og undlade
at give dem adgang til andet end deres sys_actions... men det afhænger  lidt
af hvor stort dit setup er og hvor mange redaktører du har og hvor mange
fælles ting de samtidigt skal kunne redigere..  Hvis alle, udover nyheder,
skal have adgang til alt, er det lidt besværligt, da du så skal sætte
ejer/gruppe/andre adgang i "access"-modulet for hver sys_folder.
Så den løsning er nok mest brugbar hvis du har forskellige områderedaktører
som kun har adgang til specifikke sektioner.. Skal de kun have adgang til
nyheder og specifikke undersider/grene,  så er det fint nok bare at lave
DB-mounts der passer til det..

hvis de skal have adgang til hele sidetræet fælles, så du kunne du også lave
sub-sysfoldere pr område og så pr sys_folder sætte noget lignende:

TCEMAIN.permissions{
userid = brugerens id, sætter så pågældende userid som ejer på nye elementer
på pågældende side men skal laves manuelt for hver sysfolder... dvs hvis en
admin laver en ny nyhed på siden, så skal redaktøren stadig kunne redigere
den..
user = 31  (dvs show,edit,delete,new,editcontent)
group = show
everybody = show
}

så  har de kun rettigheder til at ændre og slette nyheder på deres egen
side..

MEN der findes nok en nemmere løsning :-)

ps: hvis det er tt_news kan du også styre pr redaktørgruppe/redaktør hvilke
nyhedskategorier de må pille ved...

Best regards - Med venlig hilsen

Jakob Nielsen
Typo3-konsulent - T3CMS.dk