[TYPO3-UG Denmark] page.config eller config

Thomas Rehhoff thomasr at REMOVETHISlinkfactory.dk
Thu Jun 18 08:07:05 CEST 2009

> Er det hvad der sker med TemplaVoila opsætningen i Setup feltet?
>
> page = PAGE
> page.typeNum = 0
> page.10 = USER
> page.10.userFunc = tx_templavoila_pi1->main_page

Hej
nej her fortæller du TYPO3, at objektet "page" (med småt) er af typen PAGE
(som igen fortæller TYPO3 at der for den objekttype er bestmet egenskaber
til rådighed, bla. typeNum. I linie 2 fortæller du TYPO3 at page skal være
af sidetypen 0, som i TYPO3 er standard HTML  (andre indbyggede sidetyper er
f.eks 98 og 99 for hhv pdf og print (eller er det omvendt, kan jeg aldrig
huske). Der er visse numre, der er besat af TYPO3, men du kan altid oprette
en definition på indholdstype tildele den et arbitrært nummer, f.eks 3456 og
så tilgå dn i TS opsætningen..

De to første linier er obligatoriske i enhver TYPO3 opsætning og skal være
de første TS linier, TYPO3 mæder for det pågældende sidetræ. De fortæller
TYPO3, at den skal renderer HTML sider. Objeket page er et selvvalgt navn,
du kunne have kaldt det "ged", men "page" giver mere mening, da du  netop er
ved at definere sidetype.

I linie 3+4  fortæller du TYPO3 at den i stedet for den normale
siderendereingsmetode, i stedet skal anvende TemplaVoila.
page.10 = i Typoscript udvider man objekter vha af ".", og du har nu
oprettet et subobjekt "page.10" som bliver af objekttypen USER. I TS-ref kan
man så læse hvilke egenskber dette top level objekt har til rådighed, bl.a.
egenskaben "userFunc". Og i linie 4 fortæller vi så at TYPO3 skal bruge
funktionen main_page, der er koden ind Templa Voila, som igen renderer
siderne i BE og Fe for os.

Typoscript er et instrukssprog, hvor ordrerne udføres sekventielt efter
hinanden. Man kan bygge et objekt op og tilgå det igen hvor som helst i sit
sidetræ.

Har jeg sat ovenstående TS på rodsiden, kan jeg igen på en hvilken som helst
underside oprette et nyt TS-template, og inden i det skrive, udvide eller
overskrive mine settings for objektet "page".

F.eks.

page.20 = TEXT
page.20.value=hej med dig

Når Typo3 skal vise en side i FE, gennemgår den hele sidetræet, læser
samtlige TS instrukser sammen i et stort træ og udfører dernæst ordrerne i
den rækkefølge de står i.
For objektet page betyder det, at den samlede orde er

[...]

som i FE renderer en simpel webside med ordene "hej med dig".

Læg mærke til, at objekte "page" har to underobjekter illustreret med 10 og
20. Tallene angiver blot den rækkefølge de skal udføres i. Jeg har nu plads
til tal mit i mellem, hvis jeg vil tilføje ting til "page" objektet.

håber det hjalp

Mvh

Venlig hilsen

Thomas Rehhoff / webkonsulent/kursusansvarlig
Linkfactory | + 45 70 22 23 22 | 1453 København K

TYPO3 Open Source CMS - Enterprise CMS uden licensomkostninger, læs mere på
www.linkfactory.dk
TYPO3 kurser: www.linkfactory.dk/kurser