[TYPO3-UG Denmark] Unix serverkonfiguration - ejerrettigheder

Johnny S js at itpower.dk
Mon Jan 26 17:17:54 CET 2009

Hej folkens

Jeg har siddet og forsøgt at finde en fornuftig opsætning af
brugerrettighederne til mine TYPO3-installationer, men jeg er kommet til
et punkt hvor jeg sidder fast.

Min public_html/* har 775-rettigheder med en owner som ftp-brugeren og
gruppen www-data (Apache's gruppe). Det virker sådan set også fint nok,
men når jeg så efterfølgende fx. vil installere CoolURI (eller en anden
extension), så bliver disse filer ejet www-data (og ikke min ftp-bruger)
og det er jo egentlig også lige efter bogen.

Det giver dog lidt problemer, hvis man fx. gerne vil foretage ændringer
fra ftp'en, da rettighederne så ikke giver brugeren lov til dette (jeg
ved godt at der findes extensions som fx. quixplorer, som muligvis kan
løse dette).

Men altså - er der en måde, hvorpå jeg kan få min webserver til at
skrive nye filer med en anden owner end webserveren selv? Det burde
kunne lade sig gøre, for jeg har hørt at visse web-hostings-firma har en
sådan opsætning, men er man så ude i at bruge SuExec og hvad det nu
ellers hedder alt sammen?

Hilsen Johnny