[TYPO3-UG Denmark] Ingen submenu vises under defineret pid

Thomas Rehhoff thomasr at REMOVETHISlinkfactory.dk
Fri Dec 11 18:33:26 CET 2009

Hej Michael - den helt nemme løsning, hvor du kan bruge det TS du allerede
har, er selvfølgelig at gå ind på hver enkelt underside til den top-niveau
side du har, og sætte hak i feltet "ikke i menu".  jeg håber så ikke du har
9999 undersider ,-). Det har den fordel, at siderne ikke kommer med i dine
menuer. Har du så en menu et andet sted, hvor du vil have siderne vist, må
du for den sætte indstillingen fra HMENU, som ignorer om siderne er sat til
skjult i menu og alligevel vises.

Der er også en mulighed for at benytte TypoScript "optionSplit" til at give
dine sider forskellige classes. Her skal den side du ikke vil have til at
vise dropdown enten være den første eller sidste i sidehierarkiet - ellers
kan du ikke ramme den.

Antager vi at din side ligger som den sidste side i dit sidetræ, skulle
følgende kunne give den en særskilt css style. - Læg mærke til, at jeg har
indsat 2 styles for ACTIFSUB, på den mpe kan du stadigt bevare ikke-drop
funktionaliteten og samtidigt give linket et style, hvis siden er aktiv.

Kig også i TSREf på forskellen mellem "wrap" og "wrapItemAndSub", som jeg
ikke har brugt. Sidstnævnte nedarves er ikke sikkert du vil det. Jeg kan
også se, at du laver en li class="current-tab" - kig igen i TSREf under de
fælles menuegenskaber, her finder du tilstanden CUR og CURIFSUB, der giver
dig mulighed for at påvirke udseendet at den aktive side.

lib.topmenu = HMENU
lib.topmenu.entryLevel = 0
lib.topmenu.1 = TMENU
lib.topmenu.1 {
   expAll=1
   noBlur=1
   wrap = <ul id="ul_nav">|</ul>
   NO = 1
   ACT = 1
   ACT.allWrap = <li class="active">|</li>
   ACTIFSUB = 1
   ACTIFSUB.allWrap = <li class="active">||*||*|<li class="active nodrop>|
   IFSUB = 1
   IFSUB.allWrap = <li>||*||*|<li class="nodrop">|
}

Her kommer så koden for lib.topmenu.2 .....

Venlig hilsen
Thomas Rehhoff

"Michael Stenskjær Christensen" <michael31255902 at gmail.com> skrev i en
meddelelse
news:mailman.7665.1260388245.615.typo3-ug-denmark at lists.typo3.org...
Jeg skriver for at høre, om nogle af jer har et bud på, hvordan man
kan lave en menu, hvor der under normale omstændigheder vises en drop-
down med den pågældende sides undersider, når man holder musen over,
med undtagelse af én enkelt side, hvis undersider altså ikke ønskes
vist som drop down.

Det hele fungerer fremragende undtagen den sidste lille betingelse om,
at den ikke skal vise undersiden for en bestemt pid. Har I nogle
forslag?

Min ts lige nu således ud:
lib.mainMenu = COA
lib.mainMenu.10 = HMENU
lib.mainMenu.10.1 = TMENU
lib.mainMenu.10.1 {
   noBlur = 1
   expAll = 1
   wrap = <ul class="tabbed"> | </ul>
   NO.wrapItemAndSub = <li> | </li>
   ACT = 1
   ACT.wrapItemAndSub = <li class="current-tab"> | </li>
   IFSUB=1
   IFSUB {
       wrapItemAndSub = <li> | </li>
   }