[TYPO3-UG Denmark] database TYPO3 konventioner

Stefan Kreisberg stefan at please-no-spam-shufflebee.dk
Wed Mar 5 20:40:38 CET 2008

Kristian Nørgaard wrote:

> Tak Allan, fint link som jeg lærte flere ting af.

Der er iøvrigt også coding guide lines:
http://typo3.org/documentation/document-library/core-documentation/doc_core_cgl/current/

Men om den eksplicit fortæller om felt navngivning m.v. kan jeg ikke huske.

> Jeg er dog stadig i tvivl om hvorvidt jeg har brug for "Typo3 managed
> tables".
> Jeg har allerede en tabel med kurser og en tabel med deltagere. Og
> selvfølgelig en tabel der forbinder de to: tilmeldinger.
>
> Bør jeg lade Typo3 håndtere dem?

Hvor vil du "redigere" data i dem?

> I så fald skal de så vidt jeg forstår have et uid og et pid.
> Hvilken praktisk betydning har pid i dette tilfælde? Vil det blot pege på
> en storage folder?

Ja. pid som i Page ID :)

> Det fremgår at jeg med "Typo3 managed tables" får foræret "edit in TYPO3s
> standard interface".
> Hvad er det mere præcist jeg får foræret? Et interface hvor jeg kan
> tilføje poster a la hvis jeg vil oprette en fe_user?
> Funktionalitet for joins o.lign. ???

Lige præcist. Understøttelse af det som TYPO3 leverer: et element baseret
system.

> Vil jeg blive "glad" for "Typo3 managed tables"?

Igen: Det kommer vel ret beset an på om din "harmoniseringsflade" alene er
møntet på FE eller om du vil benytte dine data i BE.

> Et eller andet sted lyder det jo besværligt at jeg skal konfigurere dem i
> $TCA og vedligeholde diverse filer så "database analyser" virker
>  - jeg aner dog ikke en dyt om hvad det indebærer af overhead, omfang,
> komfort, fejlkilder ...

Det betyder naturligvis at du skal kunne din TCA og din TYPO3 BE
programmering og/eller have mod på at lære det.

Held og lykke!

:-) Stefan

http://typo3.org/documentation/document-library/core-documentation/doc_core_inside/4.1.0/view/3/6/