[TYPO3-UG Denmark] Helt ny og meget grøn bag ørene :)

Morten Kjems mortenkjems at gmail.com
Tue Aug 12 12:15:07 CEST 2008

Hej Mette.

Jeg kan sagtens forstå din frustration og det er ikke ret længe siden at
jeg selv sad i samme situation. Nu har jeg dog flere sites kørende med
TYPO3, så det kan lade sig gøre. Men jeg kan lige så godt sige det med
det samme. Dokumentationen er sparsom, ofte forældet, upædagogisk og
svær at finde frem til, så læringskurven er ofte meget stejl i begyndelsen.

Når det er sagt, skal det også siges, at jeg aldrig har fortrudt, at jeg
kastede mig over typo3. Det er et super system der giver nærmest
ubegrænsede muligheder.

Den guide du efterspørger findes ikke. Der findes godt nok noget
dokumentation (se her: http://typo3.org/documentation), men alle de
dokumenter, der er relevante for dig, er mindst fire år gamle og er ikke
tidsvarende, så du er henvist til at spørge her. Heldigvis er der mange,
der gerne vil hjælpe.

Men nu til dine spørgsmål:

- Se her: http://typo3.org/about/system-requirements/

> 2. Hent disse filer: fil1, fil2, fil3.

- Du skal hente: "Source with Dummy site ver. 4.2.1" fra
http://typo3.org/download/packages/

> 3. Læg dem op på din server og pak dem ud

- Lige præcis!

> 4. Gå i din browser og skriv installation.htm

- Næsten. Du skriver: dit-domæne.dk/index.php (så vidt jeg husker)

> Jeg håber i kan følge mig i min frustration over
> hvor lidt nemt det er for nye brugere - og måske kan det inspirere til at
> gøre det anderledes...?

Jeg kan sagtens følge din frustration. Når det gælder pædagogik og
dokumentation lader TYPO3 meget tilbage ønske, men det er open source,
alt er baseret på frivillighed og det er gratis. Hvis du vil hurtigt i
gang, kan du betale dig fra det ved at tage et kursus. Du kan også selv
bidrage med alt det du synes der mangler, når du er blevet en haj til
typo3 ;-)

Velkommen til.

/Morten