[TYPO3-UG Denmark] Workflow

Troels Kjær Rasmussen troels at linkfactory.dk
Thu Sep 13 10:24:57 CEST 2007

Hej Carsten.

Med hensyn til workflow i TYPO3 har du 3 muligheder i forbindelse med
anvendelse af core-funktionalitet Workspaces, sys_actions og nws(native
workflow system)

Derudover findes der en række extensions i repository´et der giver
forskellige custom workflow scenarier.

De tre "indbyggede" systemer fungerer således...

SYS_ACTIONS

sys_actions er Admin brugeres mulighed for at definere en fast opgave
(og ikke arbejdsgang) i TYPO3´s taskcenter. Brugerne der har ret til at
anvende den pågældende sys_action kan så altid direkte fra taskcenteret
tilgå denne opgave (e.g. lægge en nyhed op i en bestemt sysfolder, eller
redigere indhold på en bestemt side)

NWS

Ikke helt færdigt modul, som giver en mere flow-agtigt tilgang til
oprettelse og vedligehold af elementer. Admin brugere kan oprette
arbejdsgange, hvortil han udpeger editor, reviewers og publishers. -
fungerer rigtig fint og overruler noget af TYPO3´s sikkerhedscheck, så
brugerne kan arbejde i sektioner de normalt ikke har adgang til. Ulempen
ved NWS er at det ikke kan håndtere recurring flows og at brugerne ikke
selv kan initiere flows direkte fra modulet.

- Men et modul der med lidt mere udvikling kunne blive virkeligt stærkt.
(går og overvejer om jeg skal spørge Julle om mulighed for at arbejde
videre på det ;o)

WORKSPACES.

Lyder i højere grad til at være den funktionalitet du søger. Den giver
redaktørerne fuld adgang til at arbejde som på livesitet, bortset fra at
det hele foregår i en versioneret udgave, der så kræver reviewer eller
publishers årvågenhed for at blive publiceret til LIVE. Da der ikke
(endnu - læs:SVN) er mulighed for at versionere på filniveau er det den
eneste begrænsning af redaktionel betydning.

Du kan downloade de officielle tutorials til workspaces på
www.typo3.org, men her er lige et link til en god begynderintro i flash...

http://www.mcuniverse.com/uploads/media/t3_mcu_workspace_standard.swf

mvh
Troels Kjær Rasmussen