[TYPO3-UG Denmark] Re: [TYPO3-UG Denmark] Linux nybegy nder - hvad skal jeg gå efter?

Torben Dam Jensen tdj at c_fjern_mig_.dk
Mon May 29 21:19:02 CEST 2006

Søren Vedel <sv at workhouse.com.br> wrote in
news:mailman.1.1148665309.18599.typo3-ug-denmark at lists.netfielders.de:

> Hej Trine,
>
> Jeg vil anbefale dig Ubuntu http://www.ubuntu.com/. Den fylder en cd og
> har installeret sig selv "Out of the Box" for mig - indtil flere gange
> og på forskellige maskiner - også bærbare. Pt. har jeg installeret den
> på en partition på min bærbare, hvor jeg ellers kører xp.
>
> Hent følgende fil:
> http://www.klid.dk/homeftp/ubuntu-cd/5.10/ubuntu-5.10-install-i386.iso
>
> Brænd den over på en cd - læg den i drevet - følg instruktionerne

Joe, men vil lige selv kommentere at hvis man bare trykker
"enter to install" tygger den MEGET længe på det, og installerer dermed
hele dynen af Gnome Desktop. Det er lidt overraskende, hvis man bare skal
bruge en simpel pas-dig-selv-server.. men OK, det er ret overbevisende
den Gnome-desktop man får. Prøv lige at få native support for
Gutarachi, Hebræisk, Arabisk og Græsk med i en default Windows..
Nå, men hvis man ka lave med det, er det en fin install.

Man skal måske vænne sig til at ubuntu (debian-baseret) som default ikke
har en "root" login, men man skal bruge "sudo <kommando>" til alt
root-arbejde. Det kan naturligvis laves om.

Som default er compiler-værktøjer ikke installeret, det skal man selv
gøre vha. apt-get install <pakkenavn>.

Det er smart, det apt-get, men der er den fordel ved at kompilere selv,
at man ved hvor ting havner, og ved hvilke options der er med... surt
at bruge dagevis på at få en ting til at virke, og så mangler der en
option i default pakken :(

Nå, nok off-topic. Mailserveren kører perfekt med Ubuntu på jobbet, og
det spiller bare.

Mvh Torben