[TYPO3-UG Denmark] Videoer på dansk og kvaliteten af disse

gunner gunner at internetsnedkeren.dk
Thu May 25 10:44:36 CEST 2006

> Ubuntu-linux - kan jeg installere det på en af mine harddiske og så teste om
> videoerne ses bedre? Jeg har 2 harddiske i computeren én på 40 GB og her er
> Windows XP Pro installeret og så én på 80 GB. Kunne jeg installerede Linux
> på denne og hvis ja, hvordan skal jeg så gøre det?
Ja, det kan du godt.
Prodecuren vil så i store træk være følgende:
1)Hent filen med ubuntu på (de hedder noget lignende
ubuntu-install-5-10.iso filer og findes her:
http://www.ubuntu.com/ )
2) Brænd den på en CD (skal  brændes som bootable fil)
3) Start computeren fra denne CD og installer på din HD (Husk backup af
det er ikke må gå tabt, just in case..)
4) Når installeret skal du få den på nettet og følge beskrivelsen af
hvordan man henter w32codecs (Det er meget let, tager under 10 minutter.
Beskrivelsen står her:
http://easylinux.info/wiki/Ubuntu#How_to_install_Multimedia_Codecs )
5) Gentag 4 men denne gang for at få MPlayer installeret i din firefox.
(½ side længere nede på samme side)
6) Se videoerne.
7) Spørg igen hvis du kommer i problemer.

mvh Gunner

NB: Ubuntus nyeste version skulle komme lige omkring 1.6.2006
NNB: Ubuntu fås også i en version hvor man bare sætter CD'en i
og booter fra den, hvorefter man har et helt kørende system, uden
installation på harddisk. Men jeg mener ikke w32codec's er på sådanne
'liveCD's' og kan derfor ikke vise videoerne.