[Typo3-UG Denmark] Nybegynder, suk...

Rasmus Jørgensen rasmus at baseweb.dk
Thu Oct 7 23:08:32 CEST 2004

Hej Jakob
Giv ikke op, endnu ;-)
Jeg begyndte på T3 i april /  maj måned og jeg er langtfra at fatte det
hele. Dengang nåede jeg et godt stykke vej selv, men måtte simpelthen indse
at try-and-error er for sindsygt med T3. Det er simpelthen ikke muligt at gå
den vej i længden. Jeg købte mig simpelthen til nogle timer, hvor jeg ikke
så meget spurgte/lærte om programmering i TypoScript osv. men mere fik et
"overall" indblik i Typo3's struktur og "måden det er tænkt / fungerer på".
Det var utroligt hvad der faldt på plads i mit hoved.
Derfor er mit råd, at du kan få nok så meget hjælp til at løse "on the
fly"-problemer ift. konkret kodesyntaks osv, men at sidde sammen med en
"ekspert" er uundværligt.
Jeg er også lidt uenig med Stefan i at du skal "springe" på TemplaVoila
(Futuristic Template Building). Det gjorde jeg nemlig, da jeg simpelthen
ikke fattede hvordan jeg lavede flere forskellige indholdsplaceringer end de
faste definerede kolonner giver plads til (jeg tror nu ikke der er de
begrænsninger, men det vidste jeg jo ikke dengang.) Problemet ved dette var
at jeg aldrig rigtig lærte "det hardcore" TypoScript, da TemplaVoila jo er
noget mere WYSIWYG-agtig i den måde man mapper på samt supplere med lidt
funktionalitet.
Det lidt mere "hardcore" er så begyndt at komme siden, qua diverse små
udfordringer jeg stiller mig selv, men det var noget af en omvej.

Så mine råd er:
1. Spar sammen til et par konsulenttimer eller fire, mens du "roder" selv.
Men forvent at du på et tidspunkt banker panden ret så hårdt ned i
tastaturet. Når du får tilstrækkelig ondt i hovedet af dette anbefaler jeg
at du opsøger en Typo3-haj.
2. Læs documentationen GRUNDIGT. Ikke bare noget med at springe "de
kedelige" dele over. Læs iøvrigt ALTID User Comments i bunden af hver side.
Det er helt utroligt hvad der kan findes af guldkorn her.
3. Ta' et kig på dummy-pakkerne samt videoerne.

"Indlæringskurven er stejl (nærmest lodret), men klø på, det betaler sig"
/Rasmus